keskiviikko 15. syyskuuta 2010

Viikon päivät viime keskiviikosta tähän päivään!!

Donnstig. Torstai siis suomeksi =) alotin kirjoittamaan jälleen blogia, mutta sitten kävikin niin että aloitin ja kirjoitin ja kirjoitin eikä siitä tullut loppua, joten aika kului niin nopeasti että oli pakko mennä nukkumaan ja jatkaa myöhemmin. Keskiviikkona 8.9.2010 oli mukava koulupäivä: kuvista, liikkaa ja KOLME tuntui saksaa putkeen. No aamu ei kuitenkaan mennyt aivan yhtä putkeen, koska istuskelin kaikessa rauhassa junassa ratkomassa sudokua, kun tuli kuulutus Gümligendin kohdalla ja ignoorasin sen (en välittänyt mitä sieltä tuli). Sitten ihmettelen miksi kaikki muut ihmiset ja jopa joitain koululaisiani jää pois kyydistä siinä kun ei kukaan ole niin tyhmä ja jää niin kaukana Bernistä kun on menossa Neufeldiin kouluun!!! Tulee uudelleen kuulutus ja yritän saada siitä selvää ja jotain siinä sanottiin että kaikkien pitää poistua tai ainakin niin ymmärsin, joten ripeästi kasasin kamani ja jäin pois asemalle, oli ihan paniikissa että mitä nyt ja äääk!! Teki mieli vaan huutaa jotain ihmeitä. Katselin siinä sitten kännykkääni ja kappas Cyrililtä oli tullut viesti, että siellä on junissa joku vika ja soita kun jäät gümlingenissa veke. Soitin ja Cyril tuli juna-aseman viereistä rakennuksesta (Nicolen ja Cyrilin työpaikka) vastaan mua ja kysy haluanko tulla ylös teelle kun juna menee vasta noin puolen tunnin päästä. Sinne sitten menin ja pääsin tutustumaan työtiloihin hiukan ja taukohuoneessa oli monia tuttuja kasvoja viime lauantailta. Aika kului nopeasti ja lampsin takaisin asemalle ja juna tulikin aika nopiasti. Hiihdän juna-asemalta bussille ja tietty se oli just menny ja seuraava tuli 5 MINAA MYÖHEMMIN!! Melkeen juoksin sitte koululle bussin päättäriltä ja koko ajan katselin kelloa ja sitten vihdoin saavun neljänteen kerrokseen tyyliin naama punasena ja hiukan hikisenä ja heitän kamat lokeroon ja otan kuviskansion ja meen koputtaa oveen. Kuvis maikka tulee avaa ja mumisen jotain: "Entschuldingun ich bin spät, aber mein zug nicht fährt..." (=anteeksi kun oon myöhäs, mut juna ei kulkenu) no muut oli siel kuuntelee jotain juttuu ja sit pääsin nopeesti mukaan ja sitten alkokin työt ja eihän mulla mitää kuvaa mukana ollut ja niin menin sitte seuraaval välkäl tulostaa söpöstä Rikistä kuvan ja sitä mä nyt yritän tehdä grafiikka vedoksilla kolmiväriseksi.
Torstai (9.9) ja perjantai (10.9) meni aika tavallisissa merkeissä ja torstain kohokohta oli ehkä se kun meillä oli karttakoe Sveitsistä ja mun oli myös tarkotus tehä se mut ei se ollu mahollista oppia, kun kaikki nimet on niin erilaisä että pitää ensiksi oppia miten nimet kirjoitetaan ja sitten missä se ja se kaupunki sijaitsee. Mennään kellon soinnin jälkeen luokkaan ja asettaudutaan koe istumajärkkääm, sit opettaja jakaa mulle kans tehtävä paperin ja kartan ja sit kattelen kysymyksii hetken ja ei mul tiiättekö ollu mitää hajuu mistään. Onneks ope ei ollut kopioinut papereita tarpeeksi ja JOUTUI ottamaan mun paperin ja antamaan sen toisella ja siitähän tulin iloseks, mut tietty saan uuden tehtävän ja se oli kirjottaa vapaa aine Suomesta, mun koulunkäynnistä ja mis asun ja mitä nyt mieleen juolahtaa. Kirjottelin sitä kaikessa rauhassa ja sitten aika valuu loppuun ja sit kaikki lopettaa karttakokeensa ja ihmettelen kovasri miks opettaja sanoo et mun pitää mennä luokan eteen ja tietenkin mun piti esittää koko luokalle mitä olin kirjottanu ja osottaa kartasta mis asun!!!! Se oli niin suuri yllätys ja oikeesti aina kun mun pitää pitää esitelmää luokan edessä oon ihan paineissa, mut tää tuli kyl niin puun takaa et ei mitään rajaa ja yllättävän hyvin ja aika rennosti se meni. Oon tosi ylpee ittestäni ja sit ku olin kirjottanu siihen joitain sanoja sillee der/die/das Luft ja sit vaan nauran ja koko luokka nauraa ku luin ne kaikki putkee ku en oo varma mikä tulee... :)
Perjantaina suunnistuksessa mentiin etsimään kuus rastia ja ne kaikki oli tosi kaukana mut sit lähellä toisiaan. Onnistuttiin Selinen kanssa löytämään kaikki nopeammin kuin aikaisemmilla kerroilla, mut ei mun kunto ollu vielkää oikeen huipussaan ja niin Seline vaan hyppii, pomppii loikkii kun hän haluaa oppia parkouria jha mä laahustan perässä, en oikeesti tajuu miten sil riittää energiaa mut niin se vaan on sille. Oltiin jo matkalla koululle kun eräs mummeli kysyy mis on bussiasema (outoo kun se on niinkö 100m nurkan takana ja se ei tiiä!?) no kerrotaan, mut ei oltu ihan varmoi tajuskose niin näytetään reitti ja tehdään siinä samalla "pieni" kiertoreitti eikä olla niin nopeasti takaisin, mutta tulihan tehtyä se päivän hyvä työ! ;) Illalla mentiin hostien kanssa katsomaan ja kannustamaan mun futisjengin Fc Oberemmental 05 peliä sarjan johtajaa vastaan. Siel oli pikkusen kylmä kun ilma on iltasin tosi viilee ja on kans aika pimeetä.. No peli päätty mun jengin häviöön, mut yks mun jengiläinen teki hienon maalin nimittäin suoraan 0° kulmasta maaliin!! (Sellasia maaleja ei monesti nää.)
Lauantaina tapasin Cyrilin äidin ja mentiin söymään hänen kanssaan kiinalaista, joka maistu mulle ja kaikille muillekin tosi hyvin (voiks noin sanoo??!! :O). Ennen ruokailua oltiin menty Berniin etsimään reppua, mulle kun hostit lupas ostaa semmosen mullel kun oon kokannu ja siitä viime viikonloppuna leivoin karjalanpiirakoita ja tällä viikolla eilen tein sienikeiton (kiitti ohjeest daddy<33) ja kaikki tykkäsivät siitä tosi paljon. Launatai illasta tapasin Minnan ja Saritan kaupungilla ja istahdettiin ravintolaan, en kyl syöny mitää ku ei ollu nälkä täyttävän kiinalaisen jälkeen! Menin yöks Minnalle ja aamulla heräsin vahingossa hiukkasen myöhässä kun olisi pitänyt mennä 10.14 junal ja herään 10.20, tarkotus oli tulla ajoissa kotiin ja opiskella vähäsen tai enemmänkin, kun maanantaina oli hissan ja enkun koe. Luin takaisin tullessa kotona hissaa ja joskus kahen aikaan lähettiin Martien tuttavaperheen luo, jonne matka kesti yllättävän pitkään ja se oli aika korkeella vuorella mis ne asu, mut siel oli tasanen pläntti. Niillä oli pikkunen vastasyntynyt vauva, voi se oli niin söpö. Takapihalta löytyi uima-allas ja olin varustaunut uikkareilla, mutta se oli niin hyytävää eikä mun niin paljoa tehny mieli kun ei ollu mikään hellekesä enää. Syötiin raclettea ulkona ja se oli se oikee racletten valmistus tapa, sitte syödään siinä kaikessa rauhassa ja aika yhtäkkiä alkaa ukkostaa ja sataa kaatamalla. Oli sitte hupaisaa aina käydä jokanen vuorotellen sateessa hakemassa juustoa lisää, kun se oli sellasessa ulkotulipaikassa. Jälkkäri syötiin sisällä kun alkoi olemaan kylmä ja pimeä ulkona. He olivat valmistaneet tiramisun vadelmilla ja se oli hyvää, mutta ei sitä paljoa voinut syödä. Hupaisaa oli kun sähköt katkes heti alussa kun istuttiin jälkiruualle pöydän ääreen, mutta kun kynttilät löytyi oli tunnelma aivan toinen ja sitten joskus loppupuolella kun valot tulivat takaisin oli aivan liian kirkasta jonkin aikaa. Lähettiin kotiin siitä aika pian jälkkärin jälkeen ja sitten mentiin melkeen heti nukkumaan.
Maanantaina (13.9) heräsin ja mentiin Cyrilin kanssa samalla junalla aamulla. Päivä meni koulussa kemian tunnilla hikoillessa josta alan vähän jopa tajuamaan, hissan kokeessa ja enkun koetta pahertamassa. Koulun jälkeen tapasin Minnan, koska en ehtinyt käydä ennen illan YFU tapaamista kotona Signaussa. Olimme vähän aikaa Minnalla, josta lähdimme kaupunkiin ja tapaamaan minnan hostsiskoa. Tavataan tai pikemminkin törmätään ja huomataan vaihtarit Pedro (Equadorista), Juan(Meksikosta) sekä tyttö Thaimaasta, puhuttiin pikkasen niille ja sitten tuleekin jo hostsisko ja mennään kaikki paitsi thaimaalainen ratikalla yfu-afs (=toinen vaihtarijärjestö) tapaamiseen ja siellä ollaan hiukan etuajassa kun on niin vähän porukkaa paikalla ja aattelin hetken jo et se tulee olee tosi tylsä ja hiukan kiusallinen tunnelma kun kaikki istuu pöydän ääressä ja sillee, mut sitten kun saapuu afs vaihtarit nii johan tulee melua ja melskettä. Ne oli niin paljon parempia kavereita toistensa kanssa ja tunsivat paremmin, koska ne oli just ollu leirillä ja siellä oppinu tuntee. Ei puhuttu paljoa Afs vaihtarien kaa mut rettareiden kanssa keskusteltiin ja siel oli yks tyttö Julia, ollu suomessa vuoden päivät ja puhu ja ymmärs suomee yllättävän hyvin ja kuten kaikki tiedämme suomenkieli ei oo mikään helppo oppia!! Ilta oli mukava ja haluun mennä sinne toistekin!
Eilen tiistaina tulin kotiin ennen hosteja ja alotin sienikeiton valmistuksen heti päästyäni kotiin. Täällä oli niin hiljaista, joten annoin IPODin huudattaa kappaleita samalla kun itkin sipuleita pilkkoessa. Hostiti tuli joskus ennen ku olin valmis, olin ehtiny vasta alottaa pöydän kattamisen kun he saapuivat. Mua arvelutti kovasti onnistuuko keitto ja onk siinä makua, mut onnekseni se onnistu hyvin ja kaikki tykkäs siitä kovasti ja tänään aamulla lappasin keittoa mukaan kouluun ja tein kans tomaatti-kurkku-juusto salaatin. Sitte en oikeesti tajuu, mul vaan on aina aamusin hirvee kiire ja on pakko päästä lähtee kun juna menee, nii tänää poljin ekaa kertaa Bowiliin, johon juna saapuu muutaman minuutin myöhemmin ja olin jopa jonku verran LIIAN aikaisin. Eilen ruuan jälkeen olin käyny polkee Bowiliin ja takas et nään kuinka kauan sinne menee polkee ja koen et se on ehk kannattavampaa mennä sinne kun sit oon himas nopeemmin ja aamusin juna menee hiukan myöhemmin.
Tänään keskiviikkona oli hiukan poikkeus päivä, koska jonkun syyn takia jota en satu tietämään oli liikkatunnit peruttu ja saksan tunnit saatiin siirrettyy saksan open kaa alkamaan kaks tuntii aiemmin, jolloin päästiin tietty kaks tuntii aikasemmin kotiin. Kuvis tunnilla tuntu et olin kovasti jäljessä, mut sain kirittyy kiinni ja nyt oon hyvässä vaiheessa ja sitten syysloman jälkeen pääsen jatkaa hyvästä kohdasta. Saksan tunnin eka tunti meni jonkinäköistä koetta väkertäessä, mut mä en voinu tehä sitä kun en oo lukenu kirjaa ja sitte aikaa muilla oli vaan tunti ja kysymyksiä aivan sairaan paljon ja kaikki valitti et aikaa oli vaan yksinkertaisesti liian vähän. Kun meijän välkkä loppu alotettiin kattoo sellast elokuvaa jos on suomalainen suomea puhuva mies, suomalainen saamea puhuva nainen ja venäläinen venäjää puhuva mies. Se oli aika jännä, mut en tajunnu melkeen mitää muuta kun mitä se suomea puhuva mies sano. Katottiin elokuvaa kaks tuntii ilman välkkää ja sit ku kello soi ja piti päästä lähtee sanoo opettaja et katotaan loppuun ja kaikki on et himaan!! no sit se kelaa nopeasti loppuun ja sit päästää lähtee, et olihan sellane kokemus, mut toivottavasti joskus syysloman jälkeen pidetään lyhyempi tunti ja sit kaikki oli tyytyväisii. Lähen tästä futistreeneihion että tschüss!<333
-Liina-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti