perjantai 10. syyskuuta 2010

Tainnu jo kuukaus kulua siitä kun tänne saavuin

(Tiistaina kirjotettu)Täällä taas! Saksa alkaa jo kulkemaan paljon paremmin ja puhettakin tulee enemmän. Tänään soitin jopa saksaksi puhelun ystävällemme tääällä sveitsissä ja ymmärsin kaiken sekä tapasin yhteyhenkilöni bernissä ja istahdimme starbucksiin kahville. Oli mukavaa tavata ja saada puhua Sarahin  kanssa, mutta voi vietävää kun jännitin sitä ekaa hetkeä kun tavataan, mutta kaikki meni tosi hyvin ja rennosti! Viime torstaina kävin keskellä päivää lenkillä läheisessä luonnossa, kun muut luokkalaiseni puhersivat ranskantunnilla. Olihan ihanaa juosta metsässä pitkästä aikaa kaikessa ja rauhassa musiikkia kuunnellessa askel kulki lennokkaammin ja huom en eksynyt!! Mantsan tunnilla en sitten ollut yhtä väsynyt kuin yleensä. Mul ei vaan mantsantunnilla oo oikeen paljoa hajua siitä mitä pitäis tehdä mutta diakuvat joita ope näyttää on tosi hienoja ja mielenkiintoisia. Ens viikolla on sitten karttakoe sveitsistä... Koulun jälkeen tapasin minnan Bahnhoffilla ja siitä kävelimme etsimään tai katsomaan kahviloita ja semmosia. Oltiin vaan hetki kaupungilla, josta jatkettiin matkaa minnalle. Outoa oli että mä moikkasin minnaa "moi" ja minna: "hallo" olin jotenki pihalla, mutta loppupäivä puhuttiin pelkkää saksaa. =) Kävästiin ostamassa pientä purtavaa ja syötiin semmone välipala minnalla ja sitten halusinkin testaa niien poolin. Aluksi järkytyimme kun  vesi oli niin kylmää, mutta olin kuitenkin sitä mieltä että aare on kylmempi. Minna pulahti ekana ja mä perässä, mutta kuten aina jään veteen uiskentelemaan ja sitten joskus sieltä nousin ylös. Uinnin jälkeen siirsimme nopeasti kuvia tikulle ja tikulta pois, koska minnalla on kuvia musta ja mulla siitä ja on kiva kun vaihdetaan kuvia niin että molemmilla on kaikki kuvat. :D Ei mennyt pitkään kun jo lampsittiin bussipysäkille ja kohti ostermundigenin juna-asemaam josta mun juna signauhun menee. Seikkailtiin tie pysäkiltä raiteelle ja istuttiin vähäksi aikaa juttelemaan. Musta kun me puhutaan yhessä saksaa niin en enää huomaa onk se saksa vai suomi, jota koko ajan käytetään kun saksa tulee niin helposti. (jos tota tajuu..?!) Perjantaina koulussa oli ihanaa OL:lää (Orientierungs lauf tai joku semmone eli suomeksi ihan vaan suunnistus) -siis ei oikeesti ihanaa vaan ironisesti. Olin niin väsynyt ja mulla oli semmonen mojova ja kipee rakkula kantapäässä niin ei oikein ois huvittanut juosta ja suunnistaa, mutta se meni ja oltiin ajoissa perillä ja onnistuin karttaa lukemalla löytää meille kaikki rastit, mutta oon aina joko liian ajoissa tai liian myöhässä kartalla ja siihen menee aikaa kun ollaan väärässä paikassa. Tulin suoraan pitkän koulupäivän jälkeen kotiin ja sitten lähettii joskus aika pian ostoksille. Olin puhunut varmaan jo viikon päivät kutomisest ja sitten käytiin ostaa lankoja ja kutimet sekä ruokaa ja juliste mun huoneen seinälle. Mentiin Nicolen vanhemmille syömään illallista: spagetti bolognese aah se oli hyvää :P. Ennen ruokailua ja sen jälkeen kudoin YB (young boys=futisjengi täällä) huivia Cyrilille. Lupasin kutoa molemmille hosteille huivit ja he saivat ite päättää millaisen haluavat ja cyril tiytty yb fanina halus semmosen ja nicole haluaa takkiinsa sopivan lilan ja valkoisen huivin sekä itselleni päätin lapaset vääntää jossain vaiheessa langat on odottamassa aloitustani!! Oltiin tooosi myöhään isovanhemmilla ja ehdin siellä nukahtaakin sohvalle josta mut sitten herätettiin ja lähettiin kotia kohti.
Lauantaina oli aikainen lähtö Thuniin, jossa oli hostien työpaikan kesätapahtuma, mentiin sinne junalla ja sitten Thunin asemalta bussilla Thunerseelle jossa sijaitsi paikka johon oltiin matkalla. Olin oottanu ihan sikana tätä tapahtumaa, koska "kutsussa" luki että siellä on mahdollista tehä kaikkia kivoja urheilulajeja ja niitähän mä harrastin. Paikka oli ihan sika hieno ja alpit näkö kansa ja vesi oli niin kauniin sinistä. Pelattiin cyrilin kanssa sulkkista ja se astu jotenki huonosti tai jonku päälle ja nyt sen varvas on ihan sininen ja ei pelata enää ikin ilman kenkiä ulkona sulkkista. Syötiin hyvää grilliruokaa ja sitten meninkin vähän tasapainoilee "gibbonille" (sellanen levee köysi millä rekkamiehet kiinnittää lastinsa oli kahden puun välissä kireenä, missä sitten koeteaan pysyä tai kävellä päällä) ja se meni tosi hyvin. Päivän päättyessä olin tasapainoillut niin paljo sillä että kyljet ja muutkin lihakset oli tosi kipeenä. Pääsin myös hyppää minipyörällä ramopista veteen, joka oli muuten ihan sika pelottavaa ekalla kerralla ja taisin oikeesti täristä, mutta halusin niin kovasti kokeilla ja se oli ihan sairaan hauskaa ja niin menin sinä päivänä yhteensä ehk noin 6-7 kertaa siitä! Aina kun olin vedessä nauroin ja hymyilin kun se oli niin hauskaa ja erilaista enkä tienny mitä muutakaan tehä ku nauraa.. Mun lennosta on youtubessa videokin jos haluaa kattoo: http://www.youtube.com/watch?v=fSiOg6Ly930 Thunerseen vesi oli ihan sairaan kylmää, mutta menin sinne uimaan ja tietty kun hyppää veteen pyörän kanssa kastuu siinä ihan varmasti. Harmikseni en päässyt kokeilemaan wakebordingia, laudalla veneen perässä, koska ryhmät oli täynnä, mutta varmasti pääsen sitä vielä jossain vaiheessa kokeilemaan. Lähettiin sieltä joskus puol seittemän ja sitten tiemme erosivat juna-asemaalla, koska menin berniin minnaa tapaamaan. Olin ekana väärällä raiteella venaamassa ja sitte katson kun viereiselle raiteelle tulee juna, joka oli menossa berniin ja kiroan kun en olut siellä. Sitten menen katsomaan millo seuraava juna menis ja onneksi se tuli tosi nopee ja sitte se oli viel se oikee juna jolla mun pitikin mennä, koska se oli tosi nopee. Minnan kanssa käytiin vähän kuuntelee schoggifestin musaa (suklaajuhla) ja sitten mentiin starbucksiin, joka oli mun eka kerta siellä. Lähettiin siitä piakkoin minnalle ja sitten kun jäädään päättärillä veke yks tummaihoinen mies kysyy voisko se saada yhen sellasen hawaiji kukkanuahan, joita meillä oli kaulassa, kun toin niitä sieltä thunersee tapahtumasta ja ne oli kans ku minnan synttärit seuraavan päivän. Ollaan eka sillee häh ja mitä ihmettä toi ny haluu ja sit ollaa vaan et joo jos haluut ja ku minnal oli kaks nii se yritti selvittää niitä sotkusta mut se ei tuntunu onnistuvan niin mä otin nopee mun oman kaulasta ja annoin sille ja sit se lähti tyytyväisen veke! Mentiin joskus nukkuu tosi myöhään, kun jäätiin taas sängyssä jorisemaan kaikkea mahdollista ja tietty saksaksi, ei me mitään tylsää suomea täällä käytetä. ;)
  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti