lauantai 9. lokakuuta 2010

Urheilua ja hupia

terveee!!! nyt on viimeisein hetki todellakin kertoa lyhyesti projektiviikosta. Tiistaina oli aivan älyttömän pitkä pyöräreitti eka jollekin murten-järvelle, jossa saatiin pitää pitkä ruokatauko lentistä pelaten ja tietty eväitä napostellen. Sitten alkoikin surffaus opetus ja ekana tietty surffausopettaja selitti kaiken saksaksi kuivalla maalla ja voin sanoa ymmärtäneeni kaiken ja jopa jotain sisäistäneen. Koin myös ristiriitoja joissain asioissa mitä kerrottiin, kun oon niin varma et oon opetellu eri tavalla, mut ihan sama!  Mentiin veteen harjottelemaan vähän laudalla pysymistä ja muistan vaan tän yhen pojan joka oli niin heikko tasapainoillessaan, mut kuiteski sellane lihaskimppu!? no monet muutki pääs uiskentelemaan horjahtaessaan veteen. Itse putosin vaan kerran ja se oli kun piti kokeilla vaihtaa lautoja jonkun kanssa ja tietty pääsin tän mahtavan hyvän tasapainon omaavan pojan pariks. Harjottelun jälkeen olikin sitten käytäntöön laitto (voiks noin sanoo? :O) ja multa meni kaikki oikein ja tosi hyvin, mut en oikeen hiffannu miten pääsen kovempaa… Kun mun ryhmä oli aikansa puhertanut surffauksen parissa märkäpuvuissa (olihan siinä kuuma, kun se on musta ja aurinko porotti. Naamakin paloi tai oli toosi punanen vaikka pidin koko pvän lippistä, mut vedes se ei oiken auta! ) lilluskeltiin laudoilla ja yritettiin kipata toisia laudalta veke, ku me vaan istuttiin monta saman laudan päällä ja mä olin se salamatkustaja aina kun olin eka halunnu hiukkasen uida vedessä ja sit kaikil laudoil oli 2 tyyppii ja mä hyppään kyytiin ekstrana. :D Piti vielä polkea järveltä yhtä pitkä matka, ku koulult oli järvelle, Bieliin, meijän majapaikkaan. Mä pyöräilin nopeimpien kanssa ja kaikki vaan poikia ja oli tosi kiva kun mul on hiukan ongelmii ylämäis ja vaihteiden kaa, niin ne odotteli mua ja sit taas annettiin palaa. Hauskinta oli kun ne ei tienny reittiä ja sit hortoillaan ja kysellään ohikulkijoilta neuvoja! :) Saavuttiin majapaikkaan hostelli Lago Lodgeen ehkä joskus seitsemän aikoihin ja auttettiin miesopettajaa tekemään ruokaa koko kompparoolle illaksi ja siellä me pilkotaan -pikkuruisessa keittiössä- paprikaa, porkkanoita (piti muute hetki miettii mikä se oranssi pitkä vihannes on, kun tuli vaan mieleen ”carrot”…) jne. Muut saapu joskus paljon myöhemmin ja sit olikin huoneisiin asettuminen. Mä olin huoneessa neljän muun tytön kanssa: Laura, Shantal, Kristine ja Anina. Olisin halunnu päästä samaan huoneeseen Anjan ja Andrinan kanssa, mut se oli jo täynnä. Huone ei ollu mikää unelma ja niin pimee ja ahdistava, kunnon bunkkeri pienellä suihkulla ja vessalla sekä yks pikku peili!! Huoneessa kun on monta tyttöä vois hostellin pitäjä miettii et peilin hankinta vois olla kannattavaa!!!!


Seuraavan päivänä oli aikanen herätys ja aamupalan katto. Vietettiin koko päivä kumikanooteilla meloen ja mentiin kanaalia pitkin ja sitten oli se ku kaks järvee on eri korkeudella nii mennää siihen juttuun jost joko lähtee vesi veke tai tulee lisää???! Pysähdyttiin syömään eväät yhelle järven tai lammen rannalle, se vesi oli vaan musta jotenki niin likasta et en pystyny menee uimaa tai oikeastaan flengaa vetee sellasen liaanin kanssa. Monet muut hyppäs veteen sen kanssa. Sitten pian pitikin jatkaa matkaa ja musta tuntuu et ketään ei oikein paljoa huvittanut meloa lisää ja jatkaa eteenpäin. Noustiin kanooteista maalle ja sitten tyhjennettiin ilma ja otettiin istuinpuut veke meijän määrän päässä johon saavuttiin joskus kolmen aikaan. Hortoiltiin reitti juna-asemalle ja siellä käytiin jokanen vuorollaan kioskissa ostoksilla kun kaikki kaipas vähän lisä energiaa. Juna piti ootella jonkun aikaa tai me istuttiin kyllä junassa mutta se ei liikkunu mihinkään! Matkattiin eka johonki pikku kylään josta vaihettiin junaan joka kulki Bieliin. Saatiin tai meijän täytyi itse ostaa seuraavan päivän evät ja niin me piidahdettiin coopissa ja sitten käveltiin takasin Lago Lodgeen. Illasta olikin sitten ohjelmaa ulkona ja meille valmistettiin sellasessa jättipadassa joku ihmeriisi mössö, ei ollu mitää mun herkkua, mut oli nälkä nii oli pakko syödä. Ennen ruokaa pelailtiin korttipelejä ja sitten kun alko olee hämärää tai oikeastaan pimeetä pelattiin kaikki isossa ringissä nuotion ympärillä ihmissutta (wearwulf) ja oli aika haastavaa sisäistää pelin idea saksaksi. Peli oli ihan jees mut ei se niin hauska ollu ku olin odottanu. Saatiin jäädä nuotiolle kun opet lähti hostellille takas, mut mä jä muita tyttöjä marssittiin kans takasin ku oli kylmä. Muut meni takasin, mut mä ja Chantal mentii oleskeluhuoneeseen hengaamaan ja siel oli joku mies kattoo saippuasarjaa ja oltiin yhtä mieltä et puetaan lämpimästi ja mennään takas järven rantaan muiden luokse. Sillon tais jopa olla täyskuu tai ainakin melkein ja siellä pimeässä kulkemine oli aika jännittävää! Ei oltu kovin pitkää rannalla kun ei se niin mielenkiintoista menoa ollu ja mua väsytti kun edellisenä iltana olin valvonu muutamien tyyppien kanssa ja pelattiin yhtä peliä et piti kysy kyllä ei kysymyksiä muilta ja ne oli valkannu jonku henkilön esim sarjishahmo ja sit ku tajusin idean sain kokeilla, mut mua pelotti et en osaa yhtää mitää, mut onneks ne valkkas Barack Obaman ja sit mä keksin sen ja aah ku sain kysyä monta kysymystä ennen ratkaisevaa vastausta. Mukavaa oli kun yks poika Iv soitteli aina iltasin kitaraa ja muut lauleskeli mukana, mua vaan harmitti etten voinu osallistuu lauluun kun suurin osa lauluista oli bernin saksaa enkä mä tunne muutenkaan sveitsinläisiä lauluja, mut hauskaa oli kuunnella ja nauraa mukana vaikken kaikkea tajunnutkaan sanatarkkaan.

Torstaina herättiin aika väsyneinä ja aamupalakin oli aikasin, koska päivän ohjelmaan kuului pitkä matka forest jump paikkaan. Ekana kävely juna-asemalle, josta bussi meni ja bussilla matkattiin tosi pitkään ja pelailtiin pelejä ja annettiin laulun raikua. Paikan päällä, siis jossain korkealla vuorella, odottelikin semmonen tunnin tai pidempi kävely korkeammalle ja siellä oli sitten amerikan lippu ja luki että puhveli ranchi ja sitten siellä oli oikeasti puhveleita!! Eka ihmeteltiin missä se mesta oikein on kun ei näkyny missään vaijereita tai mitään, mut kyl se sit pian löyty. Kun meille pidettiin pikku opastus ennen puihin kipuamista ja siitä loppu olikin lasten leikkiä. Saatiin sitten mennä ihan vapaasti ympäriinsä eri ratoja: Pinoccio, Robin Hood, Speed jne. Hauskaa oli, mutta kun menin ruokailuni jälkeen tarzan radan niin se oli kyllä oikea ponnistus kun siinä oli aika raskaita osuuksia, mutta sen kaiken kruunasi aika lopussa oleva liaani!! Piti istua vähä niin kuin huussin pöntölle ja pitää liaanista kiinni ja sitten vaan nojaa eteenpäin ja pönttö menee saranoiden toiselle puolella ja siitä sitten heilutaan liaanissa!!! :DDDD se oli niin mahtavaa, mut huhhuh kun ennen sitä jännitti, mut se ei ollu edes niin pahan kuin olisin odottanut, mutta hei hyvä niin. Palattiin sieltä takasin bussipysäkille ja siinä bussia odotellessa yritettiin sytytellä tulitikkuja sillee et ne syttyy ja lentää pitkälle ja tehtiin keko käytetyistä yksilöistä, mutta valitettavasti kenenkään sihti/tähtäys ei ollu huippuluokkaa ja ei saatu sitä ampumalla syttyy…-_- Palattiin takasin Lodgelle ruokakaupassa käynnin jälkeen, koska illalla oli yhteisen aterian teko ja meijät oli aiemmin jaettu ryhmiin ja mä olin pääruokaa tekemässä ja me tehtiin lasagne. Ateria oli tosi maistuva ja jälkkäri oli niin tuhti suklaa kakku etten pystyny syömään sitä loppuun asti… Illasta mentii jälleen rannalle istuskelemaan ja laulamaan, mutta ei saatu nuotioo syttymään niin vilu tuli nopeasti eikä sitten oltukaan siellä, kaikki tai siis mun huonetoverit, pitkään.

Perjantaina olikin sitten piitkä pyörämatka takasin neufeldiin/koululle ja sää oli mitä parhain tietenkin, nimittöin kaatosadetta ja aika viileää, mutta olihan ihanaa urheilla ulkoilmassa. Pysähdyttiin matkalla futiskentän reunalle istumaan penkille syömään evässämpylät ja siitä piti mennä pitkä matka yhtenä porukkana eikä opeattajaa saanu ohittaa. No alku oli oikei mut sit aika pian tuli semmonen kiva jyrkkä ja piitkä vuori joka meijän piti kokonaan ylittää!!! Itsekuria multa kyllä löytyy, sen opin pyöräillessä itsestäni, koska en yhtään kertaa kävelly vaan jatkoin joka mäen ylös polkien vaikka olikin raskasta. Koululla otettiin niin sanotut "lämpimät suihkut" (vesi oli niin viileetä) ja sitten kokoonnuttiin saliin kertomaan mielipide viikosta ja sit tulee mun vuoro ja pääsin änkyttää jotain tyhmää, mut se suju yllättävän luonnollisesti et ei paljoo tarvinnu mietii ja jännittää. Sitten olikin hyvästelyiden ja hyvän loman toivottelut. Cyril tuli hakkee mua ja puhuttii matka kaikest jännästä leirilt tapahtuneest ja sillee... Illan futis treenit jätin väliin kun olin niin väsynyt viikosta. Purin laukun, laitoin likaset vaatteet pesuun ja  sitten alkoikin pakkaaminen seuraavan päivän ranskan matkaa varten!

Liina<3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti